"Leven is dat wat je overkomt, terwijl je druk bent met andere plannen" (John Lennon)

Volg de belevenissen, gekke ideeën en knutsels van een eenvoudig meisje met een alledaags leventje. Nu ook mét baby.

vrijdag 27 juni 2014

Voetbalgek!

Ik heb nog nooit een wereldkampioenschap voetbal meegemaakt. Bewust dan. Als we terug gaan in de tijd, is er één geweest toen ik een thesis aan het schrijven was. Toen zat ik afgezonderd in de slaapkamer en als ik er maar even aan terug denk, word ik nog horendol van de vuvuzela's. Dan moet er nog één geweest zijn in het eerste jaar unief... Herinner ik mij niets meer van. Alle keren daarvoor wist ik waarschijnlijk niet eens dat er een wereldkampioenschap voetbal bestond. De laatste keer dat de Rode Duivels mee deden was ik 2 jaar. Conclusie: ik ben 26 en heb dus nog nooit een wereldkampioenschap bewust meegemaakt.

Maar wat is me dat zeg??? Ineens is iedereen vriendjes met iedereen, gewoon omdat je allemaal 3 strepen op je kaken hebt. Mensen die je iedere dag ziet en je nooit aanspreken doen ineens alsof ze je al jaren kennen, gewoon omdat je zwart-geel-rood gekleed bent. Van de weeromstuit zit je Panini-stickers uit te wisselen met je collega's. En ook al stemde zowat 70% (ongeveer) van Vlaanderen voor de NVA, toch hangen ineens overal Belgische vlaggen!

Ik betrapte mezelf er deze week op dat ik anders ga kijken naar mensen. Ik kijk in "zwart-geel-rood". Ik zie een vrouw in het station die een zwarte broek en een rood truitje aan heeft en ik denk onmiddellijk: nog juist iets geel te kort. Een man met een lichtgele broek en een zwart t-shirt... nog juist iets rood te kort. Misschien is het de autist in mij, maar ik denk alleen nog in termen van de Belgische driekleur. Gek?

Wat ik wel moet toegeven is dat het voor een bepaalde sfeer zorgt. Een sfeer die er anders maar zelden meer is in onze maatschappij. Een soort optimistische, uitgelaten, volkse sfeer, die ervoor zorgt dat het gepermitteerd is dat je 's nachts al toeterend rondjes rijdt in de wijk, onbekenden aanspreekt zonder dat die raar gaan kijken, onnozele vlaggetjes aan je gevel hangt, je nagels in de driekleur lakt tijdens de werkuren en je baby de griezeligst-kijkende knuffel ooit geeft "omdat het een duivel is" (de knuffel, niet de baby).

Keep up the good work Belgium! ;-)






2 opmerkingen: